Motor tárolása télen

Posted on Posted in műszaki vizsga

Hogyan tároljuk télen a Motort?

Ez egy 2006-ban íródott cikk, de a benne leírtak ma is megállják a helyüket.

forrás: Totalbike

 

motor tárolás térlen
Így semmiképpen ne tároljuk!

A téli tárolás +10-15 Celsius fokban elég kedvező helyzet. Az igazi jelentősége a téli szakszerű konzerválásnak akkor van, ha a motor szabad ég alatt, esetleg letakarva pihen, ahol lehet -20 fok is, aztán pár óra múlva pedig párás +2-5 fok. A hőmérséklet ingadozás és páralecsapódás az, ami igazi problémát jelent a motornak, a fém alkatrészeknek, az eloxált alumíniumnak.

Az olajcsere ellentmondásossága azért van, mert mindkét megoldásnak vannak előnye és hátránya egyaránt. Ha tél előtt cserélünk olajat, akkor a régi olajban található oxidatív részecskék és savas kémhatású komponensek nem okoznak belső kémiai korróziót. Ha viszont nagy hőmérsékletingadozású helyen áll a motor, akkor összegyűlhet olyan mennyiségű pára stb. a friss olajban, ami aztán nem válik a későbbiekben a hasznára. Ha azonban fix 10-15 fokban van a motor, akkor én mindenképpen a tél ELŐTTI olajcserét javasolnám, és friss olajjal álljon a motor.

A motort érdemes felbakolni, vagy ha van középállványra tenni, tankot teljesen teletölteni, és ha van lehetőségünk rá, a karburátor úszóházakat leengedni. A tele tank nem engedi a párát kicsapódni és fékezi a korróziót, az üres karburátor úszóházakban pedig nem válik ki a benzinből semmi csapadék, vízkő vagy üledék.

motor téli tárolása
Ez sem tűnik jó megoldásnak.

A szívóoldal és a kipufogó olajos ronggyal való betömése elméletileg hasznos, mert a párás levegőt kívül tartja, de én személy szerint csak akkor tenném meg, ha szabadban állna a motor. Száraz garázsban nincs nagy jelentősége.

Az akkumulátort havonta érdemes feltölteni egy korszerű, automata töltővel, ami a töltőáramot az akkumulátor állapotához igazítja. A beindítás megint egy olyan kérdés, aminek előnye és hátránya is van. A rövid időre beindított motor kipufogójában és olajában is pára, kondenzvíz gyűlik össze, ami egyértelműen káros. Ez csak akkor távozik el, ha üzem melegre járatjuk. A rövid időre, egy-két perce beindított motor sokkal károsabb, mint amennyire az hasznos, hogy a kenési helyeket átjárja az olaj. Ha esetleg havonta beindítjuk, akkor járassuk üzem melegre, és üzem melegen menjen 5-6 percet legalább, esetleg enyhén emelt fordulaton (1500-2000 1/min).

 


Tavasszal lejár a motor műszaki vizsga? Semmi gond! Hozd el hozzánk!